Web App - I-Queue / Mobile App - I-Queue

Tujuan : 

Memberikan penyelesaian kepada masalah menunggu di kaunter servis kerajaan (antaranya adalah kaunter servis hospital dan klinik kerajaan) dengan lebih mesra pengguna menggunakan teknologi terkini.

 

Impak : 

Menggunakan keupayaan sumber data terbuka bagi menyelesaikan situasi menunggu yang terlalu lama yang menyebabkan kaunter sesak dan tekanan kepada pelanggan. Memasukkan elemen manusiawi.

 

Nilai Komersial : 

Dapat digunakan di kaunter kerajaan dan swasta. Meningkatkan elemen penggunaan masa yang amat penting dalam kehidupan kumpulan vulnerable.

 

Sumber Data/Sumber Rujukan : 

Portal data.gov.my

1. Lokasi hospital di Malaysia

2. Perkhidmatan di Klinik Kesihatan

3. Ringkasan mini Rural Transformation Centre (RTC) Mengikut Negeri

4. Statistik urusniaga utama jabatan pendaftaran negara di cawangan RTC

5. Lokasi Kaunter RTC

6. Maklumat pengurusan UTC Malaysia

7. Places of Interest (POI)

8. Statistik perkhidmatan kaunter kerajaan

9. Senarai perkhidmatan dalam talian (Online Service) agensi sektor awam

10. Statistik Laporan Perkhidmatan Atas Talian

Lain-lain

1. Laman web agensi–statistik perkhidmatan kaunter dan piagam pelanggan, senarai JPN, senarai Jabatan Imigresen, senarai LHDN

2. Google Map API –lokasi hospital, lokasi klinik kesihatan, lokasi Jabatan Pendaftaran Negara, lokasi RTC dan UTC, lokasi JPJ, Imigresen, JKM, LHDN & KDRM

3. Senarai bank di Malaysia